W dniu 19 lipca 2024 roku ogłoszony został Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniający komunikat w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym. Zgodnie z tym komunikatem termin wdrożenia wskazanych wyżej rozwiązań przesunięto na 1 stycznia 2025 roku.
Wskazać należy, że zmiana terminu, o której mowa powyżej skutkuje odroczeniem w czasie wejścia w życie art. 63 ustawy o doręczeniach elektronicznych wprowadzającego zmiany w kodeksie postępowania cywilnego, polegające na dodaniu § 5 w art. 125 oraz art. 1312 k.p.c., a to zgodnie z art. 166 pkt. 5) ustawy o doręczeniach elektronicznych.
Zgodnie z art. 125 § 5 k.p.c. jeżeli warunki techniczne i organizacyjne sądu będą to umożliwiały, pisma procesowe będzie można wnosić także na adres do doręczeń elektronicznych sądu, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Stosownie do dodanego ustawą o doręczeniach elektronicznych art. 1312 k.p.c. jeżeli warunki techniczne i organizacyjne sądu będą to umożliwiały, doręczenia będą dokonywane na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, wpisany do bazy adresów elektronicznych. W przypadku braku takiego adresu doręczenia będą dokonywane na adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, z którego adresat wniósł pismo. W przypadku osób fizycznych, niebędących przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, doręczenia będzie można dokonać tylko wówczas, gdy osoba ta wniesie pismo z adresu do doręczeń elektronicznych albo wskaże ten adres jako adres do doręczeń.